follow us on google news

Eπικίνδυνη για τα παιδιά η «ηλεκτρονική νταντά»

Τα δυσάρεστα συμβάντα που πλέον καταγράφονται σε καθημερινή βάση, με παιδιά να θέτουν τη ζωή τους σε κίνδυνο δοκιμάζοντας κάποιο challenge (πρόκληση) στα social media , κυρίως στο tik tok, αποδεικνύουν ότι οι γονείς κάνουν τεράστιο λάθος να θεωρούν την «ηλεκτρονική» νταντά (δηλαδή την ενασχόληση του παιδιού με μια οθόνη) ασφαλή δραστηριότητα. Στην πραγματικότητα ισχύει ακριβώς το αντίθετο.

της Αλεξίας Σβώλου

Τα τελευταία χρόνια αμέτρητοι οι γονείς έχουν αφήσει το παιδί τους σε ένα εστιατόριο μαζί τους σε ένα καφέ δίπλα τους ή στο σπίτι να ασχολείται με τις ώρες με μία οθόνη κινητού τηλεφώνου, για να έχουν «το κεφάλι τους ήσυχο» ή να κλέψουν λίγο χρόνο για τον εαυτό τους.

Η αρχική σκέψη ήταν ότι είναι καλύτερα να είναι το παιδί μπροστά σε μία οθόνη- τη λεγόμενη «ηλεκτρονική» νταντά παρά έξω στους δρόμους μόνο του και να μην ξέρουμε τι κάνει. Φυσικά, η εικόνα ενός παιδιού να μην κοινωνικοποιείται και να κάθεται να παίζει με ένα κινητό τηλέφωνο μέσα σε μία παρέα δεν είναι υγιής όμως πλέον καταρρίπτεται και ο μύθος της υποτιθέμενης ασφάλειας της ηλεκτρονικής νταντάς όπως εξηγεί η Άρτεμις Τσίτσικα Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής ΕΚΠΑ Καθηγήτρια Af. UNESCO GHE – Παρίσι Επιστ. Υπεύθυνος της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) στη Β΄ Παιδιατρική Κλινική ΕΚΠΑ – Νοσοκομείο Παίδων “Π. & Α. Κυριακού”, Διευθύντρια ΠΜΣ «Στρ. Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας», Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής (ΕΕΕΙ)/UNESCO και Πρόεδρος της Επιτροπής Γνωμοδότησης για την διόρθωση του καταχωρισμένου  φύλου στο Υπουργείο Υγείας.

Είναι πλέον σαφές ότι στην εποχή μας το περιεχόμενο στο οποίο εκτίθενται τα παιδιά στα social media ή είναι ακατάλληλο για τα μάτια τους έχει πολλή βία και έχει και challenges (προκλήσεις) που μπορούν να θέσουν την υγεία τους και τη ζωή τους σε μεγάλο κίνδυνο.

Όπως εξηγεί η ειδικός τα παιδιά και οι έφηβοι σε αυτή τη φάση της ζωής τους σκέφτονται μόνο το σήμερα, έτσι λειτουργεί ο εγκέφαλος τους και δε σκέφτονται τις συνέπειες, είναι παρορμητικά. Στην εφηβεία θέλουν να πειραματιστούν, αναζητούν να μάθουν ποιος είναι ο εαυτός τους, ποια είναι τα όρια τους, με συνέπεια τα παιδιά να γίνονται ιδιαίτερα ευάλωτα σε οποιοδήποτε επικίνδυνο challenge βρίσκουν μπροστά τους.

Προτού βιαστούμε να αποδώσουμε ευθύνες στα παιδιά θα πρέπει να εξηγήσουμε ότι η εφηβεία ήταν ανέκαθεν η εποχή του πειραματισμού μόνο που τώρα τα παιδιά δεν παίζουν θάρρος ή αλήθεια αλλά έρχονται αντιμέτωπα με νέους ψηφιακούς κινδύνους.

Η Άρτεμις Τσίτσικα εξηγεί ότι το διαδίκτυο είναι ένα θαυμαστό εργαλείο και δεν μπορούμε να το ακυρώσουμε είναι ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής των παιδιών, αποτελεί μία δίοδο μόρφωσης, επικοινωνίας, ενημέρωσης, ψυχαγωγίας που πρέπει να μάθουν να το χειρίζονται σωστά. Εδώ δεν χωράνε ούτε απαγορεύσεις ούτε δαιμονοποιήσεις. Ο ψηφιακός κόσμος είναι τμήμα της ζωής τους, αλλά έχει κινδύνους όπως ακριβώς και ο αληθινός κόσμος. Ο κίνδυνος βρίσκεται παντού και το να είναι το παιδί μας κλεισμένο στο δωμάτιο του μπροστά σε μία οθόνη για να ψυχαγωγηθεί δεν αποτελεί λύση. Το να θεωρούμε εμείς ως γονείς ασφαλέστερο το «καλύτερα μέσα σε μια οθόνη, παρά έξω στους δρόμους», όχι απλώς δεν αποτελεί λύση αλλά είναι και τεράστιο λάθος.

Όπως και στην κυκλοφορία στο δρόμο πρέπει να έχουμε το νου μας να περνάμε από τη διάβαση, να περιμένουμε το κόκκινο για τα οχήματα (και να διπλοτσεκάρουμε ότι έχουν φρενάρει όλα τα οχημάτα) έτσι και στο διαδίκτυο πρέπει να υπάρχουν φίλτρα και πρέπει το παιδί να είναι ενημερωμένο ενώ πρέπει και ο γονιός να είναι ενημερωμένος. Δυστυχώς, όμως πολλοί γονείς δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι και παρουσιάζουν αυτό που λέμε «ψηφιακός αναλαφαβητισμός».

Με την Άρτεμη Τσίτσικα συζητάμε και για ένα ακόμα σημαντικό θέμα: Μέσα στα μαθήματα του σχολείου δεν αρκεί να συμπεριλαμβάνεται το μάθημα της τεχνολογίας και το μάθημα των υπολογιστών. Θα πρέπει να μπει στην σχολική διδασκαλία η ενημέρωση για τις παγίδες του διαδικτύου καθώς μόνο η σωστή ενημέρωση και εκπαίδευση μπορεί να μας προστατεύσει από τους ψηφιακούς κινδύνους.

Οι ειδικοί στέλνουν το μήνυμα στους γονείς να μην θεωρούν πως η ενασχόληση με τις οθόνες χωρίς καμία εποπτεία είναι μία ασφαλής δραστηριότητα. Είναι γνωστό ότι το περιεχόμενο (το content) είναι ακατάλληλο για τα παιδιά, τα εκθέτει σε βία, τα κάνει πιο αναίσθητα στη βία, να την θεωρούν κανονική, να μην τους ξενίζει. Υπό προϋποθέσεις μπορεί να τα κάνει βίαια, όπως μέσα σε ομαδικά καλέσματα για συμπλοκές με οπαδικά ή άλλα κίνητρα. Υπάρχει τελικά ένας χρυσός κανόνας του πώς αναστρέφουμε ένα παιδί σωστά; Υπάρχει ένας χρυσός κανόνας για τον σωστό γονιό;

Ναι υπάρχει και δεν έχει αλλάξει από παλιά. Ο σωστός γονιός είναι αυτό που είναι εκεί.
Που έχει ουσιαστική και όχι τυπική παρουσία στη ζωή του παιδιού. Που κάνει πράγματα μαζί του, ξέρει τις φίλες και τους φίλους του και ξέρει και τους γονείς όλων αυτών των παιδιών. Που έχει ανοιχτό σπίτι να μπαινοβγαίνουν οι φίλοι του παιδιού του και προσωπική άποψη για όλες αυτές τις οικογένειες, γιατί τις έχει επισκεφθεί. Ο γονέας είναι κηδεμόνας και παραμένει πρότυπο για το παιδί του, ακόμα και αν ο ίδιος μείνει ψηφιακά αναλφάβητος ενώ το παιδί γίνει ψηφιακή ιδιοφυία.
Οι ρόλοι αυτοί δεν αντιστρέφονται ποτέ. Και αν δεν γνωρίζει ο γονιός από ψηφιακό κόσμο, μπορούν να καθίσουν μαζί και να γίνει το παιδί δάσκαλος και ξεναγός σε αυτό τον νέο θαυμαστό κόσμο. Πρέπει να είμαστε ενεργοί στην ζωή των παιδιών μας όσες απαιτήσεις κι αν έχει δουλειά μας- γιατί καμιά δουλειά δεν πρόκειται ποτέ ακόμα και με τη μεγαλύτερη προαγωγή του κόσμου να μας ανταμείψει με την ευτυχία και την τεράστια συναισθηματική ικανοποίηση που νιώθουμε όταν βλέπουμε τα παιδιά μας να προκόβουν, να φτιάχνουν την ζωή τους, και να αποτελούν παραδείγματα προς μίμηση για τον υπόλοιπο κόσμο.

follow us on google news

Διαβάστε Επίσης

Σχετικά Άρθρα

Skip to content