follow us on google news

Ηθική ανάπτυξη: Η θεωρία της κοινωνικής μάθησης (Μέρος 2ο)

Η κατανόηση της ηθικής ανάπτυξης προϋποθέτει σαφή κατανόηση των όρων ηθική συμπεριφορά και ηθική συλλογιστική

Ηθική συμπεριφορά

Αναφέρεται σε ενέργειες που έχουν συνέπειες για την ευημερία των άλλων. Οι κοινωνικά επωφελείς συμπεριφορές (prosocial) είναι ηθικά σχετικές συμπεριφορές που επηρεάζουν θετικά την ευημερία των άλλων. Ανάμεσα σε αυτές είναι η βοήθεια και η συνεργασία.

Στα αθλήματα και εν γένει την σωματική δραστηριότητα οι παραπάνω συμπεριφορές περιλαμβάνουν την κοινή χρήση εξοπλισμού στην παιδική χαρά, την πρόσκληση άλλων για παιχνίδι ή τη βοήθεια σε ένα τραυματισμένο αντίπαλο. Αντίθετα, οι αντικοινωνικές συμπεριφορές επηρεάζουν αρνητικά την ευημερία των άλλων και έχουν σκοπό να βλάψουν ή να κάνουν  τους άλλους να νιώσουν μειονεκτικά. Τα πειράγματα για την απόδοσή  στο μάθημα φυσικής αγωγής, η διάπραξη κατάφωρου φάουλ κατά τη διάρκεια ενός αγώνα ή ο αποκλεισμός ορισμένων παιδιών από ένα παιχνίδι αποτελούν παράδειγμα αντικοινωνικών συμπεριφορών.

Ηθική συλλογιστική

Αναφέρεται στις γνωστικές διαδικασίες που χρησιμοποιούν τα άτομα όταν σκέφτονται ηθικά διλήμματα. Η κατανόηση των παραλλαγών στον ηθικό συλλογισμό βοηθά να εξηγηθεί γιατί τα άτομα μπορεί να συμπεριφέρονται με συγκεκριμένο τρόπο. Για παράδειγμα, δύο μπασκετμπολίστες έχουν υποστεί επιθετικό φάουλ ο καθένας από έναν αντίπαλο και πρέπει να αποφασίσουν αν θα ανταποδώσουν. Ο ένας αποφασίζει να μην απαντήσει σε αυτό και ο άλλος αποφασίζει να μην εκδικηθεί επειδή πιστεύει ότι είναι λάθος να βλάψεις έναν άλλο παίκτη. Και οι δύο επέλεξαν την ίδια συμπεριφορά (δεν ανταπέδωσαν) αλλά για διαφορετικούς λόγους. Επομένως, όταν μελετάμε την ηθική ανάπτυξη, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πώς συμπεριφέρεται κάποιος (ηθική συμπεριφορά) καθώς και γιατί συμπεριφέρεται με αυτόν τον τρόπο (ηθική συλλογιστική ).

Χαρακτήρας

Οι όροι χαρακτήρας και ηθική ανάπτυξη έχουν συχνά χρησιμοποιηθεί εναλλακτικά στη βιβλιογραφία, αλλά έχουν διαφορετική σημασία.

Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η ηθική ανάπτυξη αναφέρεται σε ψυχολογικές και συμπεριφορικές διεργασίες όπως η ηθική συλλογιστική και η κοινωνικά επωφελής συμπεριφορά.

Αντίθετα, ο χαρακτήρας αναφέρεται σε αρετές και ιδιότητες που διαθέτουν τα άτομα, όπως η ειλικρίνεια, η υπευθυνότητα και η συμπόνια. Ένα άτομο πρέπει να διαθέτει τρία χαρακτηριστικά για να επιδείξει ηθικό χαρακτήρα: (α) επιθυμία ή κίνητρο να κάνει ό,τι είναι ηθικά καλό, (β) δύναμη θέλησης να ελέγξει τις εγωιστικές επιθυμίες και (γ) ακεραιότητα να συνεχίσει με τις ηθικές δεσμεύσεις. Ένα άτομο με «χαρακτήρα» ενεργεί με συνέπεια σύμφωνα με τις αρετές του, ανεξάρτητα από ποινικούς δεσμούς ή ανταμοιβές.

Στην άσκηση, ένα άτομο δείχνει χαρακτήρα με το να είναι ειλικρινές και να ακολουθεί τους κανόνες ακόμα και όταν κανείς δεν παρακολουθεί και να δείχνει συμπόνια για τους συμπαίκτες και τους αντιπάλους ακόμα και όταν χάνει.

Ευγενής άμιλλα και ευ αγωνίζεσθαι

Στον αθλητισμό, χρησιμοποιούνται οι όροι ευγενής άμιλλα και ευ ​​αγωνίζεσθαι για να περιγράψουν ηθικές στάσεις και συμπεριφορές.

Η ευγενής άμιλλα αναφέρεται σε κοινωνικούς κανόνες και συμβάσεις που σχετίζονται με τη συμμετοχή στον αθλητισμό, όπως η χειραψία μετά από έναν αγώνα ή το συγχαρητήριο ενός αντιπάλου για μια καλή απόδοση. Αυτές οι συμπεριφορές βοηθούν στη διατήρηση της τάξης κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και αντανακλούν το «πνεύμα του παιχνιδιού».

Η ευγενής άμιλλα εμφανίζεται όταν οι συμμετέχοντες σέβονται τους κανόνες και τους αντιπάλους, περιμένουν τη σειρά τους, διατηρούν τον αυτοέλεγχο. . Αντίθετα, η κακή συμπεριφορά στον αθλητισμό περιλαμβάνει την εξαπάτηση για να κερδηθεί ένα πλεονέκτημα, το να χάσει κανείς την ψυχραιμία του μετά από ένα λάθος, να κοροϊδέψει έναν λιγότερο ικανό συμπαίκτη ή να εμπλακεί σκόπιμα σε ενέργειες που θα μπορούσαν να τραυματίσουν έναν αντίπαλο.

Τέλος, το ευ αγωνίζεσθαι σχετίζεται με στάσεις και συμπεριφορές που συνδέονται με την ευγενή άμιλλα.

Πηγή: basetraining.org

follow us on google news

Διαβάστε Επίσης

Σχετικά Άρθρα

Skip to content