follow us on google news

Ηθική ανάπτυξη (Μέρος 1ο)

Οι ερευνητές έχουν χρησιμοποιήσει μια ποικιλία όρων για να περιγράψουν την ηθική ανάπτυξη. Ανάμεσα σε ατούς είναι η ηθική συμπεριφορά, η ηθική συλλογιστική, ο χαρακτήρας, η ευγενής άμιλλα και το ευ αγωνίζεσθαι.

Τι είναι η ηθική;

Για να κατανοήσουμε την ηθική ανάπτυξη, είναι σημαντικό να ορίσουμε πρώτα την ηθική. Σύμφωνα με τους Shields και Bredemeier (2007), «η ηθική αφορά τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των ανθρώπων, είτε ορίζονται επίσημα είτε ανεπίσημα». Τα ηθικά ζητήματα περιστρέφονται γύρω από ζητήματα δικαιοσύνης, νομιμότητας και της ευημερίας των άλλων ανθρώπων.

Στα αθλήματα και γενικά στην σωματική δραστηριότητα ορισμένες φορές πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για το τι είναι σωστό και τι είναι λάθος και να γίνουν ενέργειες πάνω σε αυτές τις κρίσεις.  Για παράδειγμα, τα άτομα μπορεί να μπουν στον πειρασμό να εξαπατήσουν ή να παραβιάσουν τους κανόνες ενός παιχνιδιού προκειμένου να κερδίσουν ή μπορούν να επιλέξουν να δείξουν την ανησυχία τους για τους τραυματισμένους αντιπάλους. Οι μελετητές που μελετούν την ηθική ενδιαφέρονται να κατανοήσουν πώς και γιατί τα άτομα σκέφτονται και ενεργούν με συγκεκριμένο τρόπο όταν έρχονται αντιμέτωποι με ηθικά διλήμματα.

Τι είναι η ηθική ανάπτυξη

Αναφέρεται σε αλλαγές με την πάροδο του χρόνου στον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς των ατόμων με βάση τους ηθικούς κανόνες. Παρόμοια με την κινητική ανάπτυξη, η ηθική ανάπτυξη είναι μια διαδικασία που περιλαμβάνει τόσο την εξέλιξη όσο και την ωρίμανση.

Ηθική εξέλιξη

Σύμφωνα με τους Weiss και Bredemeier (1990), η ηθική εξέλιξη αναφέρεται σε μια ποσοτική αύξηση του ηθικού περιεχομένου ή της γνώσης. Με την πάροδο του χρόνου, τα άτομα αποκτούν περισσότερες πληροφορίες για το τι είναι δίκαιο και ενάρετο και διακρίνουν το σωστό από το λάθος.

Ηθική ωρίμανση

Η ηθική ωρίμανση αναφέρεται σε ποιοτικές αλλαγές στην ηθική λειτουργία. Οι ποιοτικοί μετασχηματισμοί συμβαίνουν στους τρόπους με τους οποίους τα άτομα οργανώνουν και εκφράζουν το περιεχόμενο της ηθικής τους γνώσης (Weiss & Bredemeier, 1986). Για παράδειγμα, οι θεωρητικοί της δομικής ανάπτυξης προτείνουν ότι τα άτομα προοδεύουν μέσα από ποιοτικά διακριτά στάδια ή επίπεδα ηθικής λογικής (Weiss, Smith, & Stuntz, 2008). Με αυτόν τον τρόπο, η ηθική ανάπτυξη θεωρείται μια διαδικασία κατά την οποία τα άτομα μετακινούνται από λιγότερο ώριμα σε πιο ώριμα στάδια ή επίπεδα ηθικής λειτουργίας.

Η ηθική ανάπτυξη περιλαμβάνει τόσο διαφορές μεταξύ ατόμων  όσο και μέσα στα ίδια τα άτομα. Οι πρώτες έχουν να κάνουν με ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των ατόμων στην έκφραση της ηθικής τους ανάπτυξης, όπως οι σκέψεις και οι συμπεριφορές τους. Γνωρίζουμε ότι τα παιδιά και οι ενήλικες χρησιμοποιούν διαφορετικούς τύπους ηθικής λογικής και ερμηνεύουν διαφορετικά τα ηθικά διλήμματα. Οι δεύτερες συμβαίνουν καθώς κάθε άτομο ακολουθεί μια μοναδική αναπτυξιακή τροχιά και οι άνθρωποι δεν φτάνουν όλοι στο ίδιο επίπεδο ηθικής ωριμότητας. Ατομικές διαφορές όπως η γνωστική ικανότητα και κοινωνικοί παράγοντες (επιρροή των ενηλίκων, κανόνες ομάδας) αλληλεπιδρούν για να συμβάλουν στην ηθική ανάπτυξη.

Πηγή: «Human Motor Development”-A Lifespan approach (Greg Payne, Larry Isaacs)

Πηγή: basetraining.org

follow us on google news

Διαβάστε Επίσης

Σχετικά Άρθρα

Skip to content