follow us on google news

Πόσα τροχαία ατυχήματα γίνονται ετησίως στην Ελλάδα και ποιοι οδηγοί κινδυνεύουν περισσότερο


Οι δρόμοι της Ελλάδας είναι από τους πιο επικίνδυνους για να κινούνται οχήματα και δίκυκλα, καθώς έχουμε την 5η χειρότερη επίδοση στην Ευρώπη στα τροχαία ατυχήματα με 52 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους το μήνα, εκ των οποίων οι 20 οδηγούν μοτοσυκλέτα. Εύλογα προκύπτει το ερώτημα αν η πλειονότητα των μοτοσυκλετιστών οδηγεί επικίνδυνα ή παραβατικά, ειδικά μέσα στον αστικό ιστό, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν μέσα στις πόλεις.

της Αλεξίας Σβώλου

  • Αν σε όλο τον κόσμο η οδήγηση αποτελεί το μέσο και τον τρόπο για να φτάσουμε στον προορισμό μας, στην Ελλάδα αυτή η καθημερινή δραστηριότητα για εκατομμύρια συμπολίτες μας ισοδυναμεί με το να παίζεις την ζωή σου κορώνα-γράμματα. Γιατί παρότι το οδικό δίκτυο ειδικά προς την περιφέρεια βελτιώθηκε με δρόμους όπως η Ολυμπία οδός, η Ιωνία οδός, η Εγνατία οδός κτλ, η χώρα μας κατέχει την 5η θέση στην Ευρώπη στα τροχαία, με τα περισσότερα να καταγράφονται εντός αστικού ιστού και χειρότερη επίδοση να έχουν μόνο η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Λετονία και η Κροατία. Από την κραταιά δυτική Ευρώπη, απέχουμε παρασάγγας, ενώ τους ασφαλέστερους δρόμους εξακολουθούν να έχουν τα σκανδιναβικά κράτη με μεγάλη διαφορά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της ΕΛΑΣ η Ελλάδα καταγράφει 60 νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα ανά 1.000.000 κατοίκων και με βάση τα προσωρινά στοιχεία, στην Ελλάδα οι νεκροί λόγω τροχαίων δυστυχημάτων ανήλθαν στους 621 το 2023, αριθμός που ισοδυναμεί με 52 θανάτους στον δρόμο τον μήνα. Ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκός Ένωσης είναι οι 46 θάνατοι, ανά ένα εκατομμύριο πολιτών με την Σουηδία και στη Δανία να φιγουράρουν ως οι χώρες με τους ασφαλέστερους δρόμους καταγράφοντας μόλις 22 και 27 θανάτους αντίστοιχα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους.

Στο ερώτημα ποιοι εμπλέκονται συχνότερα σε τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα η απάντηση είναι δυστυχώς ξεκάθαρα οι δικυκλιστές. Κάθε μήνα 20 άτομα που επιβαίνουν σε μοτοσυκλέτα χάνουν την ζωή τους, με το αντίστοιχο ποσοστό να είναι υψηλότερο στη χώρα μας, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς ο μέσος όρος της ΕΕ είναι στο 18% ενώ στην Ελλάδα σκαρφαλώνει στο 38%! Και σε αυτή την περίπτωση τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται μέσα σε κατοικημένες περιοχές, όπου υπάρχει από παντού νομοθετική πίεση να μειωθεί το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ. την ώρα, ως μέτρο πρόληψης των ατυχημάτων, των θανάτων και των τραυματισμών.

Η ανάγκη μείωσης της ταχύτητας με την οποία κινούμαστε στους δρόμους προκύπτει και από την σύγκριση των στατιστικών των θανάτων στην άσφαλτο σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Το 45% εξ όσων έχουν ατύχημα στην πατρίδα μας, αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό σαν μέσος όρος της ΕΕ είναι υπο-διπλάσιο και διαμορφώνεται στο 20%.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο συνολικός αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα ανήλθε στα 11.201 το 2023. Το 2022 σημειώθηκαν 11.200 τροχαία ατυχήματα με 635 νεκρούς, ενώ το 2021 είχαμε 10.455 τροχαία ατυχήματα με 624 νεκρούς. Οι κύριες αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων περιλαμβάνουν την υπερβολική ταχύτητα, την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και την παραβίαση STOP (προτεραιότητας), την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, την απόσπαση προσοχής κυρίως από την χρήση κινητού τηλεφώνου, την οδήγηση χωρίς χρήση κράνους και προστατευτικής ζώνης στα οχήματα, την κίνηση στο αντίθετο ρεύμα και τους επικίνδυνους ελιγμούς.

Αναφορικά με το τελευταίο, υπάρχει μεγάλη αύξηση τους τελευταίους μήνες σε συγκρούσεις μοτοσυκλετιστών με οχήματα μέσα στις πόλεις εξαιτίας επικίνδυνων ελιγμών του δικυκλιστή ανάμεσα στο μποτιλιάρισμα. Στην Αττική όπου οι βασικές αρτηρίες τις εργάσιμες ώρες έχουν μονίμως μποτιλιάρισμα, οι οδηγοί μοτοσυκλέτας σε μεγάλη πλειονότητα εμφανίζουν παραβατική συμπεριφορά αλλάζοντας διαρκώς λωρίδες, κινούμενοι επικίνδυνα ανάμεσα στα οχήματα, με συνέπεια να προκαλούν τροχαία στα οποία οι ίδιοι είναι περισσότερο εκτεθειμένοι καθώς εκσφενδονίζονται στην άσφαλτο. Επιπλέον καταγράφονται καθημερινά κυρίως καραμπόλες οχημάτων στην Εθνική οδό στο τμήμα από Φάληρο έως Γέφυρα Βαρυμπόμπης, συχνά με την εμπλοκή και δικυκλιστών. Η μάστιγα της αφηρημάδας από την χρήση κινητού τηλεφώνου αφορά και τους οδηγούς οχημάτων και τους δικυκλιστές, ενώ ειδικά τις ηλιόλουστες ημέρες ένα μεγάλο πρόβλημα αποτελεί η οδήγηση χωρίς γυαλιά ηλίου, κατά τις απογευματινές ώρες, που ο ήλιος είναι χαμηλά και μπορεί να μας τυφλώσει.

Μεγάλο κίνδυνο αντιμετωπίζουν στην χώρα μας και οι πεζοί καθώς κινδυνεύουν να παρασυρθούν από οχήματα ενώ περπατούν στην άκρη του δρόμου ή ακόμα και στο πεζοδρόμιο από οχήματα και δίκυκλα που ξεφεύγουν της πορείας τους. Ειδικά τις τελευταίες ημέρες έχουν καταγραφεί ατυχήματα από παράτολμη οδήγηση ή κίνηση στο αντίθετο ρεύμα οδηγών που προσπαθούν να διαφύγουν της αστυνομίας σε καταδίωξη, αφού έχουν προβεί σε παραβατική ή εγκληματική πράξη. Το γεγονός ότι μια καταδίωξη εξ αυτών συνέβη μεταξύ 9.30 και 10.00 το βράδυ καθημερινής στο κέντρο της Νέας Ερυθραίας, στα βόρεια προάστια καταδεικνύει όσο υψηλός είναι ο κίνδυνος για τους ανθρώπους που περπατούν στο πεζοδρόμιο, περιμένουν να περάσουν μια διάβαση ή διασχίζουν μια διασταύρωση.

follow us on google news

Διαβάστε Επίσης

Σχετικά Άρθρα

Άποψη
Αλεξία Σβώλου

Ακόμα πιο φτωχοί οι κάτοικοι της Περιφέρειας σε σχέση με τους Αθηναίους, μετά την πανδημία

Ανοίγει η ψαλίδα αναφορικά με τη φτώχεια στα νοικοκυριά μεταξύ Περιφέρειας και Αθήνας, όπως προκύπτει από νέα έρευνα που ιχνογραφεί τις επιπτώσεις της πανδημίας. Η

Skip to content