Τα επαγγελματικά ταξίδια αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι της επαγγελματικής μας ζωής ή μήπως όχι μόνο πια; Οι νεότερες γενιές αλλά και οι σημερινοί σαραντάρηδες και πενηντάρηδες ξέρουν να ζουν καλύτερα και έχουν αποφασίσει ότι τα επαγγελματικά ταξίδια δεν θα είναι μόνο δουλειά. Ή για να το πούμε σε διεθνή ορολογία “not only business as usual”. Γι’ αυτό και ανθεί διεθνώς η τάση bleisure (business and leisure), που κάνει καλό στην υγεία!
της Αλεξίας Σβώλου
Οι έρευνες στον ταξιδιωτικό τομέα δείχνουν ότι το 58% των ατόμων που ανήκουν στην γενιά Z και των millennials δεν αντιμετωπίζουν τα ταξίδια για επαγγελματικές υποχρεώσεις ως «business as usual». Και αυτό γιατί τα ταξίδια στο εξωτερικό ακόμα και στην άκρη του κόσμου ή στο εσωτερικό μπορούν πάντα να αποτελέσουν μία εμπειρία ζωής και ευεξίας.
Έτσι λοιπόν, πληθαίνει ο αριθμός των ανθρώπων στατιστικά που αναβαθμίζουν και διαφοροποιούν κατά κάποιον τρόπο τα αμιγώς επαγγελματικά ταξίδια προσθέτοντας επισκέψεις σε spa, περιηγήσεις σε υπέροχα μέρη, αθλητικές δραστηριότητες, κλπ, αναβαθμίζοντας την κράτηση τους στο αεροπλάνο και στο ξενοδοχείο ώστε να έχουν πρόσβαση σε περισσότερες υπηρεσίες και πολυτέλειας και καλύτερης ζωής. Οι σημερινοί νέοι αλλά και η Gen X (οι πενηντάρηδες) που σήμερα στις περισσότερες εταιρείες αποτελεί την πλειονότητα των προέδρων, των διευθυνόντων συμβούλων και των διευθυντών, έχουν συνειδητοποιήσει κάτι που όλοι πάνω κάτω γνωρίζουμε εμπειρικά: Πως η ζωή μας σε ένα ποσοστό που κυμαίνεται από 60% έως 70% απορροφάται από τη δουλειά και συνεπώς είναι πολύ σημαντικό η δουλειά να γίνεται κομμάτι μίας ισορροπημένης και αρμονικής διαβίωσης, όπου θα προέχει η ευεξία αντί το στρες και η καλοπέραση.
Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή ατόμων που ανήκουν σε δύο γενιές τους millennials και την Gen Z βρέθηκε ότι σημαντικά ποσοστά άνω του 80% των ανθρώπων που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους κάνουν πλέον αναβάθμιση δωματίου ή υπηρεσιών που πρόκειται να δεχτούν προσθέτοντας περιποιήσεις, γυμναστήριο, πισίνα ή μασάζ. Επιπλέον αναβαθμίζουν την κράτηση της πτήσης σε business και γενικά κάνουν μετατροπές ακόμα και στα οδικά ταξίδια. Εκεί για παράδειγμα αλλάζουν τα οχήματα ώστε να μεταφερθούν με μεγαλύτερη πολυτέλεια και άνεση και κλείνουν καλύτερες κρατήσεις για φαγητό (dining out και fine dining) σε πιο ακριβά concept εστιατόρια για να γευτούν τοπικές κουζίνες και γεύματα υψηλής γαστρονομίας.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση “Hotels.com Business Trip Report”, το 85% της Gen Zκαι το 88% των Millennials δηλώνουν ότι τα επαγγελματικά ταξίδια τους επιτρέπουν να “αναβαθμίσουν τον τρόπο ζωής τους”, μια τάση που επηρεάζει τη συμπεριφορά δαπανών, τη σχέση με τα προγράμματα πιστότητας και τα ταξιδιωτικά μοτίβα στον κλάδο των εταιρικών ταξιδιών.
Στα ευρήματα επίσης συμπεριλαμβάνονται:
- Το 73% της Gen Z και το 77% των Millennials πλήρωσαν επιπλέον για καλύτερο ξενοδοχείο (έναντι 48% των μεγαλύτερων ηλικιών)
- Το 62% της Gen Z πλήρωσε για αναβάθμιση πτήσης
- Το 73% δαπάνησε για εκλεκτή εστίαση ή ψυχαγωγία σε επαγγελματικό ταξίδι
- Το 26% θα χρέωνε θεραπεία spa εάν το επέτρεπε η εταιρική πολιτική
Οι μεγαλύτερες γενιές ( Gen X και baby boomers) σύμφωνα με την έρευνα δεν έχουν τόσο μεγάλη διάθεση για spa και ψυχαγωγία όσο για έμφαση στην άνεση και γι αυτό δίνουν προτεραιότητα στην άνεση, με τα ταξί και τις ιδιωτικές μετακινήσεις να αποτελούν τις πιο συχνές εταιρικές δαπάνες.
Η νέα τάση που λέγεται επαγγελματική ψυχαγωγία αν θα θέλαμε να μεταφράσουμε σε ελεύθερη απόδοση τον όρο bleisure (business and leisure) θα λέγαμε ότι είναι μία win win κατάσταση. Οι εργαζόμενοι που ταξιδεύουν – ιδιαίτερα όσοι ταξιδεύουν συχνά για δουλειά- δεν κινδυνεύουν από επαγγελματική εξουθένωση, φτάνουν πιο ξεκούραστοι και πιο άνετοι στον προορισμό τους, περνάνε καλύτερα εκεί που βρίσκονται, γεμίζουν τις μπαταρίες τους, άρα αποδίδουν καλύτερα και στο αμιγώς επαγγελματικό κομμάτι με τα meeting και τα brainstorming.
Θα μου πείτε πως κάποτε λέγαμε ότι «την δουλειά πρέπει να την κλείνουμε στο γραφείο και να μην κουβαλάμε μαζί στο σπίτι» και για πολλά χρόνια αυτό ήταν και το μότο των ψυχολόγων. Ωστόσο με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, τα κινητά τηλέφωνα, την διείσδυση του ίντερνετ στη ζωή μας, τα social media, τις πλατφόρμες, την ψηφιοποίηση των πάντων και την τεχνητή νοημοσύνη, πολλά επαγγέλματα είναι πλέον δύσκολο να τα οριοθετήσεις στις ώρες της δουλειάς.
Αν δεν μπορείς λοιπόν να κλείσεις την πόρτα του γραφείου και να αφήσεις τη δουλειά στο γραφείο και στα συρτάρια του , τότε το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να μάθεις να ζεις καλά μαζί της.















