Ξέρουμε τον στερεοτυπικό A male (δηλαδή το κυρίαρχο αρσενικό) και τον metrosexual male, που έχει σαν ιδανικό εκφραστή τον ηθοποιό Τζουντ Λο και έγινε διάσημος τύπος άνδρα στις αρχές του 2000-2010, ως εκείνος ο νέος που αφήνει να εκφραστούν πιο ελεύθερα οι πιο γυναικείες πτυχές του χαρακτήρα του. Σε αυτά τα στερεότυπα έρχεται να προστεθεί μέσα από το Tik Tok μια νέα μορφή άνδρα, ο performative male που είναι viral «μόδα» μεν αλλά αρκετά αμφισβητήσιμη, δε…, όπως ισχύει με πολλά viral trends τον τελευταίο καιρό.
Με περισσότερα από 143 εκατομμύρια views μέχρι τώρα στο Tik Tok και με μία τάση που ξεκίνησε να γίνεται viral με 20 εκατομμύρια views από το 2024 o performative male αναδεικνύεται ως η νέα εκδοχή του τρυφερού metrosexual. Πρόκειται για μία εκδοχή πιο ευαισθητοποιημένη, πιο φεμινιστική, πιο ευαίσθητη, είναι δηλαδή ένας ακόμα τύπος άνδρα που αφήνει να αναδειχθεί η γυναικεία του πλευρά. Μόνο που σε αντίθεση με τον κλασικό metrosexual male, που τα εννοεί αυτά που πρεσβεύει και λέει, ο performative male δίνει παράσταση, δηλαδή ουσιαστικά υποκρίνεται….
Στα ελληνικά ο όρος μεταδίδεται ως παραστατικός άνδρας, ενώ αν τον περιέγραφε η Αριάδνη Όλιβερ, θα τον αποκαλούσε «peacock», δηλαδή παγώνι που ανοίγει τα φτερά του για να προσελκύσει το θηλυκό. Η Αριάδνη Όλιβερ είναι μια φανταστική συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας που εμφανίζεται ως χαρακτήρας σε αρκετά βιβλία της Άγκαθα Κρίστι και πολλοί φαν της «βασίλισσας» του αστυνομικού νουάρ θεωρούν ότι μέσα από την Α. Ολιβερ η Κρίστι πρωταγωνιστεί η ίδια στα βιβλία της. Είναι δηλαδή το alter ego της. Το παγώνι λοιπόν ή πιο επίσημα ο παραστατικός τύπος άνδρα εμφανίζεται πιο μποέμ, πιο κουλτουριάρης, πιο φεμινιστής, διαβάζει Simon de Beauvoir, κρατάει υφασμάτινες ανακυκλώσιμες τσάντες με περιβαλλοντικά και φεμινιστικά μηνύματα, ενίοτε από διάσημα μουσεία του κόσμου, κρεμά στα ρούχα του και στην τσάντα του λούτρινα πορτ-κλε, ντύνεται με φαρδιά τζιν αλλά όχι με φαρδιά ρούχα σαν total look, χρησιμοποιεί παλιομοδίτικα ακουστικά με καλώδια, πίνει δημοφιλή στις γυναίκες ροφήματα, όπως τσάγια μάτσα, λάτε, χυμούς, κοσμοπόλιταν και απερολ, πάντως δεν πίνει καφέ εσπρέσο ristretto, και γενικά δεν υιοθετεί την εικόνα του macho ανδρα.
Στην ερώτηση γιατί λοιπόν ο performative male δίνει αυτή την παράσταση, η απάντηση είναι για την ανεύρεση σεξουαλικών συντρόφων δηλαδή για να αρέσει στις γυναίκες ή σε άλλους άνδρες και όχι υποχρεωτικά γιατί αυτά είναι τα πιστεύω του!
Φυσικά αυτός ο τύπος άντρα δεν έχει κατακλύσει τους δρόμους μας. Τον συναντούμε στις μεγάλες πρωτεύουσες και μητροπόλεις του κόσμου στη Νέα Υόρκη, στο Σαν Φραντσίσκο, στο Λος Άντζελες στο Σύδνεϋ, στην Τζακάρτα, στην Σιγκαπούρη, στο Βερολίνο, στο Λονδίνο αλλά θα δυσκολευτούμε να τον συναντήσουμε στους δρόμους της Αθήνας.
Αν τον βλέπαμε εδώ θα τον βλέπαμε κυρίως στην περιοχή των Εξαρχείων και γενικά πέριξ του κέντρου, στο Παγκράτι στου Φιλοπάππου με μια υφασμάτινη τσάντα από το θρυλικό ΜΟΜΑ στον ώμο, ενσύρματα ακουστικά, ένα ενεργειακό τσάι σε ανακυκλώσιμη συσκευασία στο χέρι, αχτένιστα μαλλιά, πιο μακριά καλλιτεχνική κουπ,
vintage γυαλιά ηλίου ή μυωπίας και γενικά μία συμπεριφορά που «αναδίδει» γυναικείες πλευρές.
Τώρα ένα μεγάλο ζήτημα πως το Tik Tok επηρεάζει με τεράστια μαζικότητα τη ζωή μας γιατί αυτή είναι μία τάση η οποία έχει αναδειχθεί αποκλειστικά μέσα από το συγκεκριμένο social media.
Σε ένα από τα επόμενα ρεπορτάζ μας θα σας ενημερώσουμε για μία άλλη τάση που έχει γεννηθεί μέσα από το Tik Tok η οποία είναι εξαιρετικά επικίνδυνη καθώς πρόκειται για ένα νέου τύπου challenge που καλεί τους νέους να καταναλώσουν φάρμακα από το οικιακό φαρμακείο για να δουν τι θα πάθουν!
Τελικά θα πρέπει να μάθουμε να φιλτράρουμε ό,τι βλέπουμε στα social media γιατί εκεί αναδεικνύονται τάσεις οι οποίες μπορεί να είναι αδιάφορες, μοντέρνες ενδιαφέρουσες ακόμα και απειλητικές για τη ζωή μας. Κι αυτό είναι ένα εξαιρετικά ουσιαστικό –και όχι performative-μήνυμα για τα παιδιά μας.
